lauantai 30. kesäkuuta 2018

Uskonnolla on aitoa toimivuutta, mikä on eri juttu kuin näyttelijän vakuuttelut

Joskus olen törmännyt sellaiseen hämmästyttävään ilmiöön, että joku matkii uskonnollisen, esim. virren tai papin olemuksen, piirteitä ja tuntuu v'ittävän, että niillä kuuluisi olla sama teho ja sama asema kuin uskonnolla, vaikkeivät he itse ole uskonnon alan ihmisiä. He kai olettavat, että virret ovat vain positiivisdta ajattelua, että kun käyttää samaa tyyliä ja uskottelee sen toimivan hyvin, niin se mukamas toimsikin saman verran kuin uskonto. Tai ettöä heidän oma tavallinen ei-uskonnollinen osaamisensa riittäisi hyvin korvaamana uskonnon. Mutta eihän se niin ole. Uskonto auttaa ainakin osaa ihmisistä ainakin osassa asioita ja elämäntilanteita, ja niin sillä on oman vaikutuksensa ja vaikutusmenetelmänsä mukainen ulkonäkö, tyyli, esim. elävöittävä, mikä on parantava piirre ja synnyttää siis parantavan vaikutuksen, mitä elävöittävän ulkonäkö kuvastelee myös siltä osin, että hän näyttää elävöittäessään hyväätekevältä. Rki elävöittävyyttä ja kai montaa muuta uskonnon piirrettä voi oppia myös muilta elämäna,loilat, mutta niiden näytteleminen ei tuo efektiä vaan on oltava oikeasti elävöittävä, tajuttava jotakin edes elävöittävyyden hyväätekevyydestä, esim. siksi, että matkii siinä muita tai yleistä käytäntöä. Toki voi luulla, että joku näytteleväinen tuo uskonnon vaikutuksen, ja siksi luottaa häneen tuossa, mutta jollei se kerran tuo esim. tuota elävöittävyyttä, mikä parantaa tauteja ja elämän sujuvuutta yhteisössä, niin silloin vaikeassa elämäntilanteessa, jossa uskontoon yleensä käännytään, koska se voi auttaa siinä, missä muut eivät osaa, niin silloin tuo näytteleminen ei auta vaan tekee mieli listiä moiset herkkäuskoisten hyväksikäyttäjät. Joskus toki käy niin, että jokin kulttyuuri on niin kaukana omastamme, esim. ilmastoolisesti  ja taidoiltaan sekä arvoiltaan, ettei suomalainen kommunikoidu, ja silloin jokin suomalaisuuden suunnalta kenties sopii edustamaan jotakin suomalaisuuden suunnalla olevaa noille, joille itse suomalaisuus on niin etäinen. Ja vastaavasti siis uskonnon suhteen esim. filosofia, moraali, elämänfilosofia tms. Mutta tietenkin ihan eri asia pitäisi nimetä tuoksi eri asiaksi eikä uskonnoksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti